Interviewserie: Ledelse af følelser

Hvor der er mennesker, er der følelser. Også på arbejdspladsen. Men hvordan håndterer topchefer følelser på en måde, de selv, medarbejderne og hele organisationen kan være i?

Ugebrevet Mandag Morgen sætter gennem interviews med ledere og topchefer fokus på emnet ledelse af følelser. Alle har på hver deres måde skulle håndtere store følelser på arbejdspladsen.


Morten Hesseldahl: ”På arbejdspladsen har man ikke følelsesmæssigt pant på hinanden”

Morten Hesseldahl: ”På arbejdspladsen har man ikke følelsesmæssigt pant på hinanden”

Da han blev direktør for Gyldendal, smækkede to prominente forfattere hårdt med døren. Da han var chef for Det Kongelige Teater, fik han øgenavnet Smadremanden, men han opfattede selv den ledelsesløse arbejdskultur som noget fra “det gamle Sovjet”, hvor dem med længst anciennitet vidste, hvor kaviaren stod. Morten Hesseldahl har om nogen vakt følelser med sin ledelse. Men hvad føler han egentlig selv, når kritikken falder?

Rikke Hvilshøj: Empati i enkeltsager kan ikke bruges til at styre et land

Rikke Hvilshøj: Empati i enkeltsager kan ikke bruges til at styre et land

LEDELSE I integrations- og udlændingedebatten får mennesker hurtigt prædikater som ’varmt hjerte’ eller ’følelseskold’. For ministre gælder oftest det sidste, således også for Rikke Hvilshøj, der blev kendt som isdronningen. Selv mener hun, at hun havde masser af empati med sig i jobbet, men balancen mellem empati og regler er vanskelig at formidle og ender hurtigt som to tungers tale.

Revisorer har også følelser

Revisorer har også følelser

LEDELSE Hvis der er noget sted, hvor facaderne altid har været oppe, er det hos Deloitte. Det har været: på med uniformen, hav travlt, hast videre. Ingen tid til dyb snak. Efter mere end tyve år i revisionsforretningen fik partner Henrik Wellejus nok. Revisionsforretningen skal være bedre til at tale om følelser, og der skal sættes mere pris på værdiskabelse frem for timer.

Forbandet radio

Forbandet radio

Bortset fra militæret er der næppe andre organisationer, der har oplevet så mange dødsfald i en så ung medarbejdergruppe som Radio24syv. I stadig mere intense intervaller mistede radioen ansatte, mens kolleger stod tynget af sorg tilbage. Daværende administrerende direktør Jørgen Ramskov havde to mål for øje: Radioen skulle blive ved med at sende, men der skulle samtidig være plads til sorgen. Det hele kulminerede med radioens egen død.