Design af fremtiden

Design handler om meget andet end at formgive produkter.

I dag bruges designtænkning som en metode til at skabe løsninger – lige fra nye forretningsmodeller til forbedring af det offentliges tjenester og udvikling af nye samarbejdsformer til at møde samfundets store udfordringer.

Mandag Morgen sætter fokus på design med en række indlæg fra Danmarks førende designtænkere.


Skygger over danskernes fremtidsoptimisme

Skygger over danskernes fremtidsoptimisme

Kan man udvikle samfundet, hvis man ikke tror på en bedre fremtid? Det er bekymringen bag initiativet til en ny ”Change Tracker”, der måler danskernes tro på fremtiden og deres syn på en række store samfundsforandringer. ”Det går den forkerte vej,” lyder advarslen.

Efterårsserie: Fremtidens kvanteteknologi

Efterårsserie: Fremtidens kvanteteknologi

Danmark er blandt frontløberne når det gælder kvanteteknologi. Men hvad er en kvantecomputer egentlig? Her er tre artikler til at oplyse efterårsferien.

Verdens klimakrise kræver en ny planetær designtænkning

Verdens klimakrise kræver en ny planetær designtænkning

Design er blevet en del af en gigantisk maskine, der skaber en spiral af nye behov og produkter, der fører til øget forbrug. Men hvis design er en del af klimaproblemet, kan det også være en del af løsningen, argumenterer forfatter bag ny bog.

Vestager: EU skal genfortolke globaliseringen

Vestager: EU skal genfortolke globaliseringen

Europa må ændre sin økonomiske model, der bygger på billig russisk energi og outsourcing af produktion til lande med lav løn og slappe miljølove, siger EU-kommissær Margrethe Vestager. Den nye økonomiske model i en ”genfortolket globalisering” skal i stedet bygge på klimaneutralitet, cirkularitet og beskyttelse af biodiversitet, mener hun.

Designere skaber grønnere modeller for forbrug

Designere skaber grønnere modeller for forbrug

GRØN OMSTILLING Design kan gøre vores forbrug mere bæredygtigt ved at udforme forretningsmodeller, der knytter forbrugerne tættere til butikker og producenter, så man sammen kan forøge levetiden og forbedre genanvendelsen af produkter.

Det lyksalige klimavalg

Det lyksalige klimavalg

KOMMENTAR Kan man købe sig lykkelig? Jeg tror det ikke, men jeg tror, at man ved at handle på noget godt kan opnå en fornemmelse af lykke. Den nye vare på hylden, som gør mig lykkelig, er den, som handler om et bedre klima. Produkter, som gør det nemt for forbrugeren at vælge klimarigtigt, som er produceret ansvarligt og lavet for at sætte positive aftryk.

Design af en uperfekt fremtid

Design af en uperfekt fremtid

LEDELSE Fremtidsscenarier kan give kød og blod til virksomhedens strategiarbejde. Men de er ikke meget værd, hvis de kun tegner et rosenrødt billede af fremtiden. Virkeligheden er ikke perfekt – hverken nu eller i fremtiden – og derfor er uperfekte fremtidsscenarier det bedste grundlag for at forestille sig, hvad der fører til succes.

De lukkede døre åbner ikke altid automatisk

De lukkede døre åbner ikke altid automatisk

Design er en faglig disciplin, der bygger på en skærpet og trænet sensitivitet over for konkrete problemer i hverdagen. Organisationer kan derfor forøge deres ledelseskapacitet og udvikle kompetencer ved at trække designtænkning ind som en integreret del af måden, man møder udfordringer og udvikler sig i hverdagen.  

Brug visualiseringer til de komplicerede budskaber

Brug visualiseringer til de komplicerede budskaber

Der bliver talt og skrevet utroligt meget om coronakrisen og klimakrisen – to abstrakte og uhåndgribelige kriser, som kræver, at vi ændrer vores adfærd. Hvis adfærdsændringen skal lykkes, er der få ting, der hjælper så meget som en visualisering.

Fra Star Trek til smartphones: Brug science fiction som værktøj til innovation

Fra Star Trek til smartphones: Brug science fiction som værktøj til innovation

Vidste du, at vi sikkert ikke ville have haft vores smartphones den dag i dag, hvis det ikke var for den amerikanske science fiction-tv-serie Star Trek? Vel at mærke den helt gamle udgave fra 1960’erne, hvor Captain Kirk fløj rundt i universet og duellerede med diverse rummonstre lavet i papmache. 

Krisen skaber grobund for innovation og redesign

Krisen skaber grobund for innovation og redesign

KOMMENTAR: Virksomheder kan vælge to meget forskellige strategier for at komme igennem coronakrisen: De kan spare og skære, eller de kan vækste og innovere. Den sidste strategi kræver et grundlæggende brud med de traditionelle tankegange.